לאחר תקופה של השעיה מתמשכת, שבמהלכה נמנעו חברות תעופה זרות רבות מלהפעיל טיסות לישראל, מגיעה בשורה מעודדת לתחום התעופה המקומי: חברת התעופה הספרדית Air Europa הודיעה כי היא צפויה לחדש את טיסותיה הסדירות לישראל החל ממחר, 12 במאי 2025. ההודעה פורסמה באתר החברה ובמסרים שנשלחו לסוכנויות הנסיעות – ועוררה תקווה זהירה בקרב גורמים בענף, שמנסים לייצב מחדש את התחבורה האווירית הבינלאומית במדינה.
Air Europa, אחת מחברות התעופה המרכזיות שפועלות בקו מדריד–תל אביב, השעתה את טיסותיה לישראל באמצע אפריל בעקבות החרפה באיומים הביטחוניים, שכללו שיגורים מאיראן, תימן ועזה לעבר שטח ישראל – וחמור מכך, פגיעה ישירה של טיל בשטח נמל התעופה בן גוריון בתחילת מאי. בשיאם של האירועים, כמעט כל חברות התעופה האירופיות, לרבות לופטהנזה, אייר פראנס, סוויס, KLM, אוסטריאן ודלטא, הודיעו על השעיית פעילותן האווירית בישראל עד להודעה חדשה.
ההחלטה של Air Europa לחזור לפעילות משקפת ניסיון לבחון מחדש את רמת הסיכון באזור, לאחר מספר ימים רצופים של שקט יחסי ושיפור ניכר בתנאים הביטחוניים. עם זאת, בחברה הדגישו כי חידוש הטיסות מותנה בכך שלא יהיו "התפתחויות ביטחוניות חדשות" שעלולות להשפיע על בטיחות הטיסות, הנוסעים והצוותים. כלומר, למרות האופטימיות הזהירה, עדיין מדובר בהחלטה שיכולה להתהפך בכל רגע.
מבחינת ענף התעופה הישראלי, מדובר באות חיים חשוב. השעיית הטיסות של חברות זרות גרמה לא רק לפגיעה כלכלית ישירה, אלא גם לפגיעה תדמיתית – כאשר ישראל נתפסה שוב כיעד תעופה בלתי יציב. רשות שדות התעופה העריכה כי בתקופה שבין אמצע אפריל לתחילת מאי בוטלו או נדחו למעלה מ־1,200 טיסות, רובן של חברות זרות, וכתוצאה מכך נרשמה ירידה חדה בכמות הנוסעים – הן בטיסות נכנסות והן בטיסות יוצאות.
כעת, חידוש הפעילות על ידי Air Europa עשוי להוות סנונית ראשונה לחזרתן של חברות נוספות. גורמים בענף מציינים כי ייתכן שמהלך זה יוביל לשינוי מגמה בקרב חברות שממתינות לסימנים של יציבות. כאשר חברה בינלאומית מובילה, כמו Air Europa, מחליטה לשוב – הדבר מהווה מסר חשוב גם לחברות מתחרות וגם לציבור הנוסעים.
עבור הציבור הישראלי, ובעיקר לקהילה העסקית והתיירותית, מדובר במהלך שמחזיר מעט מהתחושה של שגרה. קו מדריד–תל אביב נחשב לאחד הנתיבים הפופולריים, לא רק לתיירות ונופש אלא גם לקשרים מסחריים ודיפלומטיים עם ספרד ודרום אמריקה. האפשרות לטוס ישירות שוב בטיסה סדירה של חברה זרה – מבלי להסתמך רק על חברות ישראליות – היא חידוש משמעותי לאחר תקופה של בידוד יחסי.
הצעדים של Air Europa נבחנים כעת גם בצד הבינלאומי: האם זו תחילתו של גל חזרה? או רק ניסיון בודד לבחון את השטח? על כך ננסה לענות בהמשכו של המאמר – בו נעסוק בתגובות למהלך, ההשלכות האפשריות ובתרחישים העתידיים.
תגובות, השפעות ותקווה זהירה
ההודעה של Air Europa על חידוש הטיסות לישראל לא התקבלה בשקט. מיד לאחר פרסום ההודעה, זרם של תגובות הציף את הרשתות החברתיות, הפורומים של ענף התיירות ואתרי החדשות הכלכליים. רבים מהנוסעים שהיו תקועים באירופה או תכננו חופשה בקיץ הקרוב בירושלים, בתל אביב או בים המלח – קיבלו את הבשורה כהקלה משמעותית. גם סוכני הנסיעות, שכבר התרגלו לבטל כרטיסים ולהתמודד עם אי־ודאות מתמשכת, דיווחו על פניות חדשות ועל גידול בבקשות לבדוק זמינות טיסות.
התגובה הנלהבת מצד הציבור הישראלי והתיירים הפוטנציאליים מחזקת את התחושה כי הצורך בשירותי תעופה סדירים רק הלך והתגבר במהלך השבועות האחרונים. עונת האביב, שבדרך כלל נחשבת לזמן שיא בתיירות נכנסת, כמעט ונמחקה ממפת התעופה הבינלאומית לישראל. אך כעת, אם לא יתרחשו אירועים ביטחוניים נוספים, ייתכן שהקיץ הקרוב ייפתח מחדש.
מעבר לכך, חזרת Air Europa יוצרת לחץ עקיף על חברות תעופה מתחרות. חברות שעד כה הקפיאו את פעילותן כדי "לשבת על הגדר", ייאלצו כעת לקבל החלטה: האם להמתין עוד ולסכן את מקומן בשוק המקומי – או לחזור בהדרגה ולהיות חלק מהתאוששות אפשרית? בחברות תעופה לאומית כמו לופטהנזה ו־KLM כבר שוקלים לחזור לפעילות מלאה בנתב"ג במהלך השבועיים הקרובים, וייתכן כי הודעת Air Europa תזרז את המהלך.
מבחינה כלכלית, מדובר בצעד חיובי עבור ישראל, אך גם עבור החברה עצמה. Air Europa, כמו כל חברת תעופה, תלויה בנפח טיסות ובניצול מטוסים כדי לשמור על רווחיות. החזרה לפעילות בישראל אינה רק מחווה פוליטית או אסטרטגית – אלא גם החלטה עסקית. קו מדריד–תל אביב נחשב לרווחי, הודות לתנועה מגוונת של תיירים, אנשי עסקים וישראלים בעלי אזרחות ספרדית.
גורמים ברשות שדות התעופה בירכו על ההחלטה והביעו תקווה כי מדובר בראשיתה של מגמה רחבה יותר. לדבריהם, ברגע שהאיום הביטחוני המרכזי נוטרל ומערכות ההגנה הישראליות הפגינו אפקטיביות מחודשת, ניתן לשדר מסר ברור לחברות: נתב"ג פתוח, מוכן ובטוח. בנוסף, פעולות התחזוקה והשיקום שבוצעו בשבוע האחרון לאחר נפילת הטיל – הסתיימו בהצלחה וללא ליקויים, מה שהחזיר את מסלולי ההמראה לפעילות מלאה.
גם בצד הדיפלומטי נרשמה תנועה. גורמים במשרד החוץ ציינו כי שגרירויות ישראל באירופה פועלות באופן שוטף מול חברות תעופה וגופים רגולטוריים כדי להחזיר את האמון ולהבטיח חזרה מסודרת. החזרה של Air Europa נתפסת לא רק כהחלטה טכנית – אלא גם כסוג של אמירה: ישראל פתוחה לעולם, והעולם מוכן שוב לנחות כאן.
כמובן, הזהירות עדיין נדרשת. החברה הדגישה באופן חד משמעי כי תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הביטחוניות "בצמידות", ותפעל לפי הערכות מצב יומיות. כמו כן, הטיסות שיחודשו יפעלו תחילה בתדירות נמוכה – ככל הנראה שלוש טיסות שבועיות בלבד – במטרה לבחון את השטח ולהימנע מחשיפה מיותרת לסיכון.
אם המהלך יצליח ולא יופר שוב השקט היחסי, ייתכן שמדובר בתחילתה של תקופה חדשה בענף התעופה הישראלי. בחלק הבא ננתח את התחזיות לעתיד, ההשפעות האפשריות על התיירות והמשק, והאתגרים שעדיין ניצבים בדרך לשגרה מלאה.
בשמחה, הנה חלק שלישי ואחרון של המאמר על חידוש טיסות Air Europa לישראל. חלק זה באורך של כ־600 מילים ומתמקד בתחזיות לעתיד, השפעות רוחביות על התיירות והמשק, והאתגרים שנותרו:
האם השמיים באמת נפתחים מחדש?
הודעתה של Air Europa על חידוש טיסותיה לישראל מהווה יותר מרגע סמלי – היא יכולה להיות נקודת מפנה של ממש עבור ענף התעופה הישראלי כולו. לאחר שבועות של קיפאון, בידוד מדיני חלקי ודאגה מהתדרדרות ארוכת טווח, ההחלטה לחזור לפעילות מחדשת את התקווה לשגרה. אך האם באמת מדובר בתחילתו של שיקום יציב? או שמא מדובר במהלך ניסיוני ושברירי שיכול להתהפך שוב?
השפעות צפויות על תיירות הקיץ
בענף התיירות בישראל בונים על כל חברה שתחזור לפעול. מאז תחילת ההסלמה הביטחונית, רמות הביטולים באתרים, מלונות וסוכנויות תיירות חצו את ה־80%. עונת האביב, שנחשבת לאחת הפעילות בשנה, נפגעה קשות – אך עיקר הדאגה מופנית אל עונת הקיץ הקרבה.
אם Air Europa אכן תחדש טיסותיה ותשמר את קו מדריד–תל אביב באופן רציף, תתאפשר הזרמה מחודשת של תיירים מספרד, פורטוגל ומדינות דרום אמריקה, כולל מבקרים נוצרים, קבוצות תיירים מאורגנות, אנשי עסקים ומשפחות. בהיעדר אלטרנטיבות אמינות אחרות מצד חברות זרות, כל טיסה שמתרחשת בפועל מחזירה חלק קטן מהאמון – לא רק מצד חברות התעופה, אלא גם מצד הנוסעים עצמם.
מומחי תיירות מעריכים כי אם יצטרפו עוד חברות תוך שבועיים–שלושה, ניתן יהיה להציל חלק מעונת הקיץ – אך אם החזרה תימשך רק בחודש יוני או אחריו, תידרש פעילות שיווקית מסיבית כדי להחזיר את הביקוש. הרעיון של "ישראל בטוחה לתיירים" יצטרך לעבור שיקום ממוקד, במיוחד במדינות בהן התקשורת הבינלאומית שידרה תמונה דרמטית במיוחד מהאירועים האחרונים.
התאוששות ענף התעופה המקומי
ההחלטה של Air Europa גם משפיעה באופן עקיף על חברות התעופה הישראליות. אל על, ישראייר וארקיע נאלצו בתקופה האחרונה להתמודד לבדן עם עומסי נוסעים, טיסות חילוץ, ביקושים משתנים ושחיקה של מערך ההפעלה. חזרתן של חברות זרות תאפשר חלוקת עומסים, שיפור זמינות היעדים, והפחתת מחירים לנוסעים.
הדבר גם מהווה איתות חשוב לרשויות במדינות אחרות: ישראל ממשיכה לפעול, נתב"ג פעיל, ומערכות ההגנה מוכחות בשטח. עם התייצבות ביטחונית לאורך זמן – ניתן להחזיר את מרבית הקווים שהופסקו או הוקפאו, ולהשיב את רמות התעופה הבינלאומית לרמות של טרום ההסלמה.
אתגרים שעדיין באופק
עם זאת, נותרו אתגרים משמעותיים. ראשית, מדובר באירוע מתגלגל. שקט ביטחוני בן מספר ימים עדיין אינו ערובה ליציבות ארוכת טווח. כל שיגור נוסף או פגיעה בתשתיות קריטיות עשוי לגרור ביטולים חוזרים. שנית, אין אחידות בין החברות: בעוד Air Europa נוקטת בגישה זהירה של חזרה הדרגתית, חברות אחרות מעדיפות להמתין להצהרות ממשלתיות ברורות או תקנות ביטוח מחמירות שיבטיחו הגנה במקרה של פגיעה בטיסות, ציוד או צוות.
גם ברמת האמון הציבורי – לא כל הנוסעים ימהרו לעלות על טיסה חזרה לישראל. משפחות עם ילדים, קבוצות תיירות מאורגנות, ואנשי עסקים זרים עדיין מביעים חשש, וחברות תעופה שירצו למלא מטוסים ייאלצו להציע גם מחירים אטרקטיביים וגם מדיניות גמישה במיוחד.
מהלך חשוב, אבל הדרך עוד ארוכה
חידוש טיסות Air Europa הוא ללא ספק מהלך חיובי ומשמעותי. הוא מאותת לתעשייה העולמית, לנוסעים ולשוק המקומי שישראל חוזרת לתפקוד, ושלא כל סיכון מביא לנטישה כוללת. עם זאת, הדרך חזרה לשגרה מלאה עוד רחוקה – והיא תדרוש רוגע ביטחוני מתמשך, ניהול תקשורתי אחראי, והמשכיות בשירות.
אם לא יתרחשו אירועים נוספים – יש סיכוי טוב שבמהלך השבועות הקרובים נחזה ב"שיבה לשגרה", לא רק ככותרת אופטימית, אלא כמציאות יומיומית בשדות התעופה. במקרה כזה, Air Europa תיזכר כחברה שפרצה את הדרך חזרה.