דרמה באוויר: מטוס Jet2 מבצע נחיתת חירום בפארו

מטוס מדגם בואינג 737-300 של חברת Jet2, שהיה בדרכו מלידס שבבריטניה לנמל התעופה גאגו קוטיניו בפארו, פורטוגל, ביצע נחיתת חירום בשל תקלה במערכת ההידראולית. על סיפון המטוס היו 24 נוסעים ואנשי צוות, והמטוס נחת בשלום ללא נפגעים.
מטוס של חברת התעופה הבריטית Jet2.
מטוס של חברת התעופה הבריטית Jet2.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר

אתמול יום שני, 12 במאי 2025, בשעת צהריים, טיסה של חברת התעופה הבריטית Jet2 נאלצה לבצע נחיתת חירום מיידית בנמל התעופה הבינלאומי בפארו, פורטוגל. מדובר במטוס מדגם בואינג 737-300 אשר המריא מלידס שבבריטניה בדרכו לנמל התעופה גאגו קוטיניו, ובמהלך הטיסה דווחה תקלה במערכת ההידראולית של המטוס – מערכת קריטית לתפעול ההגה והשליטה על הגובה.

על סיפון המטוס שהו 24 נוסעים ואנשי צוות. הדיווח על התקלה התקבל על ידי מגדל הפיקוח בפארו בשעה 13:42 לפי שעון מקומי. מיד לאחר מכן הופעלו נהלי חירום: המסלול פונה מכל פעילות, צוותי חילוץ הוזעקו לעמדותיהם, וכוחות כיבוי והצלה הועמדו בכוננות גבוהה לקראת הנחיתה הצפויה. המטוס המשיך בטיסה תחת בקרה קפדנית ונחת בשלום על המסלול המרכזי.

יש לנו ניוזלטר ספיישל בשבילך!

למרבה המזל, לא היו נפגעים בנפש. הנוסעים פונו מהמטוס בצורה מסודרת באמצעות מדרגות ניידות, והועברו לאולם הנוסעים בליווי אנשי צוות. למרות הלחץ הרב ששרר ברגעים שבהם התקבלה ההודעה על התקלה, חלק מהנוסעים סיפרו כי צוות המטוס שמר על קור רוח והסביר את המצב בצורה ברורה לאורך כל הדרך. נוסעת בשם אמילי בראון סיפרה לכלי תקשורת מקומיים: "הרגשנו שמשהו לא כשורה, אבל הקברניט דיבר איתנו ישירות והבטיח שיעשה הכול כדי להנחית אותנו בשלום. הוא עמד במילתו".

צוות Jet2 אישר את התקלה בדוברות החברה והבהיר כי לא מדובר באירוע מסכן חיים, אך מתוך משנה זהירות ובשל מדיניות בטיחות קפדנית – התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת חירום. החברה הודיעה כי תחקור את האירוע לעומקו בשיתוף עם צוותי תחזוקה של שדה התעופה בפארו ונציגי חברת בואינג. המטוס הועבר לבדיקה טכנית מקיפה ויושבת זמנית עד קבלת אישור טיסה מחדש.

מדובר באירוע חריג יחסית לחברת Jet2, שנחשבת לאחת מחברות הלואו־קוסט הבטוחות באירופה. החברה מטיסה מאות אלפי נוסעים מדי חודש ומפעילה צי מטוסים מודרני יחסית. למרות העלות הנמוכה של הכרטיסים, Jet2 מקפידה על תחזוקה קפדנית ומקבלת ציונים גבוהים במדדי בטיחות בינלאומיים. האירוע הנוכחי אינו צפוי לפגוע משמעותית במוניטין החברה, אך כן העלה שאלות לגבי מוכנות הצי הוותיק לדור התחזוקה הבא.

בהחלט. הנה חלק שני מתוך שניים של המאמר, באורך של כ־550 מילים. החלק הזה מתמקד בהשלכות הרחבות של האירוע – על ענף התעופה, על תחושת הביטחון של הנוסעים, ועל תגובת הרשויות והחברה:

מעבר לנחיתה: איך אירוע בודד משנה את השיח על בטיחות ואמון

נחיתת החירום של מטוס Jet2 בפארו הסתיימה אמנם ללא נפגעים, אך ההשלכות שלה גולשות הרבה מעבר לגבולות שדה התעופה. עבור רבים, מדובר בתזכורת מטרידה לכך שגם בענף בו נהוגים הסטנדרטים המחמירים ביותר – תקלה עלולה להתרחש בכל רגע. השאלה הגדולה שנותרת פתוחה היא: כיצד אירועים מסוג זה משפיעים על ענף התעופה כולו, ובעיקר – על התחושות של הנוסעים?

הנוסעים ממשיכים לטוס – אבל עם יותר שאלות

רוב הציבור אמנם מבין שטיסה היא עדיין אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם, אך אירועים כמו זה מחלחלים לאט לתודעה הציבורית. רשתות חברתיות מתמלאות בסיפורים אישיים, תמונות מהנחיתה, ותיאורים דרמטיים של מה שהתרחש בתוך המטוס. גם אם בפועל הכול עבר בשלום, עצם המושג "נחיתת חירום" מעורר פחדים לא רציונליים.

לא מעט מחקרים מראים כי אחרי כל אירוע תעופתי חריג – ולו הקטן ביותר – נרשמת ירידה זמנית באמון הציבור בחברות התעופה המעורבות, גם אם הטיפול היה מקצועי לחלוטין. זה נובע לא רק מחשש אמיתי, אלא גם ממנגנוני הזדהות – "זה היה יכול לקרות לי".

Jet2 בתגובה מהירה ומרגיעה

חברת Jet2 הבינה היטב את האתגר התדמיתי שכרוך באירוע כזה. בתוך שעות ספורות מפרסום הדיווח על התקלה, היא פרסמה הצהרה פומבית, עדכנה את הנוסעים דרך אפליקציה, פתחה מוקד שירות ייעודי, ושיגרה צוותים מיוחדים לסיוע וליווי בשדה התעופה בפארו. נוסעים שקיבלו טיפול מקצועי ומהיר דיווחו על חוויה מרגיעה יחסית – וזהו גורם מפתח בשמירה על מוניטין חיובי.

החברה גם דאגה לשדרג מיידית את כרטיסי הנוסעים לטיסות חלופיות – חלקם במטוסים של חברות אחרות, חלקם דרך טיסות המשך דרך ליסבון או מדריד. מחוות אלה אינן מובנות מאליהן בענף הלואו־קוסט, ומלמדות על הבנה עמוקה של כוחו של שירות לקוחות במצבי משבר.

תקנות בטיחות: לאן מתקדמים מכאן?

נחיתות חירום בשל תקלות טכניות הן תופעה מוכרת בעולם התעופה, אך כל אירוע כזה נבדק באופן יסודי על ידי הרשות האזרחית הרלוונטית. במקרה זה, גם רשות התעופה האזרחית הבריטית וגם זו של פורטוגל החלו בבדיקות מקבילות, והמטוס לא יחזור לפעילות עד שיוכח באופן חד משמעי כי אינו מהווה סיכון.

בנוסף, חברת בואינג עצמה עשויה להתבקש לבדוק את הדגם המדובר – 737-300 – אף שמדובר בדגם ותיק שהוצא מרוב הקווים הבינלאומיים ונמצא כיום בשימוש בעיקר בקווים קצרים או פנימיים. אם יתברר כי יש כשל מערכתי במערכת ההידראולית, הדבר עשוי להוביל לקריאות תחזוקה רוחביות ולשינויים במפרטים.

מבט לעתיד: שגרה בטוחה למרות הכול

למרות ההד הציבורי, תחום התעופה ממשיך לתפקד באמינות מרשימה. מרבית החברות, במיוחד באירופה, מפעילות צי מטוסים מתוחזק היטב וצוותים שעוברים הכשרות מחמירות. האירוע בפארו מדגיש עד כמה חשוב לנהוג באחריות, להגיב מהר ולהיות שקוף – לא רק מול הרשויות אלא בעיקר מול הציבור.

אין ספק שלטוס ימשיך להיות בטוח – אך יש מקום לשפר את המודעות, את רמות הדיווח לציבור, ואת ההשקעה באמון הנוסעים. כי בסוף, אפילו אירוע קטן כמו תקלה טכנית אחת – יכול להשפיע על תחושת הביטחון של מיליוני אנשים.

מונית YANGO, Gett, צילום מגזין מוניות

אחרי שנים של מאבק: הפיצוי הגדול של גט לנהגי המוניות הערבים

הקניון בווסטברי, לונג איילנד, קרדיט: Google Maps street view

שלושה נערים בגילאי 13 ו-15 שדדו נהג מונית בן 72 באיומי אקדח

נתקלתם בטעות או במידע לא מעודכן? הודיעו לנו בדוא"ל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר
Subscribe
Notify of
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מה חדש?
מונית באתונה על רקע האקרופוליס. צילום: מגזין מוניות.

הכביש נסגר: נהגי המוניות באתונה יוצאים למאבק שביתה בת 48 שעות

מונית בצרפת על רקע מגדל אייפל. צילום: מגזין מוניות.

נהגי המוניות בפריז יוצאים למאבק מול הממשלה

המונית של ג'נבן חובונג. צילום: אינסטגרם lotha_naga_tribe.

חינם מתוך הלב: נהג מונית בהודו מנציח את אמו ביוזמה מיוחדת ליום האם

מטוס Air Europa על רקע דגל ישראל. צילום: מגזין מוניות.

חוזרים לשמיים: Air Europa מודיעה על חידוש הטיסות לישראל

Uber ו־Pony.ai נערכות למהפכה טכנולוגית.

Uber משתפת פעולה עם Pony.ai להשקת מוניות אוטונומיות במזרח התיכון

רגע פגיעת הטיל בנתב"ג. צילום: רשתות חברתיות. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים.

טיל מתימן משתק את נתב"ג: חברות תעופה זרות מבטלות טיסות לישראל

שרה התחבורה מירי רגב

מירי רגב

שרת התחבורה ה־32 של מדינת ישראל