טכנולוגיה בלי בלמים: מונית אוטונומית פוגעת ברובוט משלוחים

מונית אוטונומית ורובוט משלוחים מתנגשים בלב לוס אנג'לס, במה שנראה כמו טעימה מהעתיד. מה השתבש במפגש הטכנולוגי, ומה זה אומר על בטיחות התחבורה האוטונומית? התשובות מפתיעות.
מונית Waymo מתנגשת ברובוט משלוחים, צילום: Youtube.
מונית Waymo מתנגשת ברובוט משלוחים, צילום: Youtube.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר

ב-27 בדצמבר 2024, התרחש בלוס אנג'לס אירוע יוצא דופן, מונית אוטונומית של חברת Waymo התנגשה ברובוט משלוחים של Serve Robotics. התקרית, שתועדה והופצה ברשתות החברתיות, מעלה שאלות לגבי הבטיחות והאינטראקציה בין כלי רכב אוטונומיים במרחב הציבורי.

האירוע התרחש בשעות הלילה, כאשר רובוט המשלוחים חצה את הכביש בניסיון לעלות על המדרכה. לאחר שהגיע לשפת המדרכה, נסוג מעט כדי לתקן את מסלולו והחל להתקדם שוב. באותו רגע, מונית Waymo שביצעה פנייה ימינה פגעה בו. לפי הדיווחים, הרובוט חצה את הצומת באור אדום, אך הדבר אינו ברור לחלוטין מהתיעוד.

יש לנו ניוזלטר ספיישל בשבילך!

דובר Waymo ציין כי מערכת הנהיגה האוטונומית זיהתה את הרובוט כאובייקט דומם. המערכת מתוכננת לנהיגה זהירה, המעדיפה את הנתיב הבטוח ביותר בהתאם למידע הזמין. במקרה זה, הרובוט עצר בשפת המדרכה ואז נכנס לנתיב הפנייה של המונית בדיוק כשהיא נכנסה לצומת. המערכת בלמה בחוזקה, אך עדיין התרחשה התנגשות במהירות של כ-6 קמ"ש. לא נגרם נזק משמעותי, ושני הכלים המשיכו בדרכם לאחר כדקה.

התקרית מעלה סוגיות לגבי האחריות במקרה של תאונות בין כלים אוטונומיים. במקרה זה, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק משמעותי, אך ככל שהשימוש בכלים אוטונומיים יגבר, יש לצפות למקרים מורכבים יותר. השאלה מי נושא באחריות – יצרן הרכב, מפעיל השירות או מתכנתי התוכנה – הופכת לרלוונטית מתמיד.

Waymo, חברת בת של אלפבית, מפעילה שירותי מוניות אוטונומיות בערים כמו פיניקס, סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס. החברה מדווחת על למעלה מ-20 מיליון מיילים של נהיגה אוטונומית מלאה, עם יותר מ-2 מיליון נסיעות ללא נהג. למרות זאת, תקריות כמו זו מדגישות את האתגרים שבפני הטכנולוגיה המתפתחת.

Serve Robotics, המתמחה ברובוטי משלוחים, פועלת בלוס אנג'לס ובערים נוספות. הרובוטים שלה מתוכננים לפעול באופן עצמאי, אך עדיין נמצאים תחת פיקוח מרחוק בעת חציית צמתים. דובר החברה אישר כי זו הפעם הראשונה שרובוט שלה מתנגש במונית אוטונומית, והחברות פועלות יחד למנוע מקרים דומים בעתיד.

התקרית מדגישה את הצורך בתיאום ובתקשורת בין כלים אוטונומיים שונים במרחב הציבורי. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, חשוב לפתח פרוטוקולים שיבטיחו אינטראקציה בטוחה בין כלים אלו, בין אם הם נעים על הכביש, המדרכה או חוצים צמתים.

בעתיד, ייתכן שנראה רגולציה מחמירה יותר ופיתוח תקנים אחידים לתקשורת בין כלים אוטונומיים. התקרית בלוס אנג'לס משמשת כתזכורת לכך שהמעבר לתחבורה אוטונומית דורש לא רק טכנולוגיה מתקדמת, אלא גם תשתית רגולטורית ותיאום בין כל הגורמים המעורבים.

בעוד הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, חשוב להמשיך לעקוב אחר תקריות מסוג זה, ללמוד מהן ולהטמיע את הלקחים בתהליכי הפיתוח והיישום של כלים אוטונומיים, כדי להבטיח עתיד בטוח ויעיל יותר לכולנו.

גירסת הקורקינטים השיתופיים הראשונה של ליים, צילום - vjkombajn pixabay

הפיילוט של Lime חסך לה מיליונים בהפעלת קורקינטים שיתופיים בת"א

דוט dott, קורקינטים שיתופיים, קרדיט לתמונה מתוך אתר דוט

דוט וטיר מתמזגות והופכות לחברת הקורקינטים השיתופיים הגדולה בעולם

נתקלתם בטעות או במידע לא מעודכן? הודיעו לנו בדוא"ל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר
Subscribe
Notify of
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מה חדש?
מטוס של חברת אייר אינדיה על מסלול הנחיתה.

אין שירותים, אין טיסה: תקלה מביכה מחזירה 300 נוסעים לשיקגו

מונית אובר

שינוי גדול בענף התחבורה: אובר מכריזה על חזרתה לישראל

מונית YANGO, Gett, צילום מגזין מוניות

אחרי שנים של מאבק: הפיצוי הגדול של גט לנהגי המוניות הערבים

מונית מרצדס, צילום מגזין מוניות

נהג מונית תבע את חברת הכנסת טלי גוטליב בעשרות אלפי שקלים, וזכה!

ניידת משטרה עוצרת מונית אובר.

השוטרים בהלם: גבר חמוש איים על אישה – וניסה לברוח עם Uber

התרסקות מטוס לירג'ט בפילדלפיה

שוב זה קורה: התרסקות מטוס נוספת בארה"ב 6 הרוגים בפילדלפיה

שרה התחבורה מירי רגב

מירי רגב

שרת התחבורה ה־32 של מדינת ישראל