Uber משתפת פעולה עם Pony.ai להשקת מוניות אוטונומיות במזרח התיכון

Uber הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת הרובוטקסי הסינית Pony.ai, במטרה להשיק שירות מוניות אוטונומיות באחד משווקי המפתח במזרח התיכון עוד השנה. המהלך מסמן את כניסתה של Uber לתחום התחבורה האוטונומית באזור.
Uber ו־Pony.ai נערכות למהפכה טכנולוגית.
Uber ו־Pony.ai נערכות למהפכה טכנולוגית.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר

Uber ו־Pony.ai מחברות בין מזרח ומערב – המהפכה האוטונומית מגיעה למזרח התיכון

ביום שני, 6 במאי 2025, הכריזו ענקית ההסעות Uber וחברת הרכב האוטונומי הסינית Pony.ai על שיתוף פעולה אסטרטגי ראשון מסוגו, שמטרתו להפעיל שירות מוניות אוטונומיות באחד משווקי המפתח של המזרח התיכון – שם המדינה לא נחשף רשמית, אך ההערכות מצביעות על איחוד האמירויות או ערב הסעודית כיעד ראשון. מדובר בצעד משמעותי שמחבר בין שתי מגמות גלובליות: המעבר לתחבורה חכמה, והחיזוק הטכנולוגי של המזרח התיכון כמרכז חדשני.

עבור Uber, מדובר במהלך מתבקש. החברה שהחלה את דרכה כמהפכה במוניות המסורתיות, כבר השקיעה בעבר בתחבורה אוטונומית – אך ספגה מכה קשה לאחר תאונת דרכים קטלנית במהלך ניסוי בארה"ב. מאז היא נקטה בגישה זהירה יותר, תוך שיתופי פעולה עם חברות המתמחות בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית. כעת, היא בוחרת ב־Pony.ai – אחת השחקניות המובילות בעולם בתחום הרובוטקסי.

יש לנו ניוזלטר ספיישל בשבילך!

Pony.ai נוסדה בסין בשנת 2016, והפכה במהרה לאחת החברות המובילות בתחום הרכב האוטונומי. היא מפעילה צי ניסיוני בערים כמו גואנגג’ואו ובייג’ינג, וכבר החלה בפריסות בינלאומיות בסיליקון ואלי ובקליפורניה. החברה פיתחה מערכת נהיגה עצמאית מתקדמת מבוססת חיישני LiDAR, מצלמות 360°, רדארים ובינה מלאכותית, שמסוגלת לנווט בתנועה עירונית מורכבת באופן עצמאי לחלוטין.

שיתוף הפעולה עם Uber מספק לפלטפורמה של Pony.ai יתרון ברור: גישה למיליוני משתמשים קיימים, תשתית הזמנות נוחה, ואינטגרציה מלאה בתוך אפליקציה מוכרת. מהצד השני, Uber נהנית מכניסה חלקה לתחום שממשיכים להוביל בו מתחרות כמו Waymo, Cruise ו־Baidu, מבלי להשקיע מחדש בפיתוח טכנולוגיה מסובכת.

המהלך מתרחש בשוק תחבורתי שמתאפיין בביקוש גובר לתחבורה חכמה, מודרנית וידידותית לסביבה. במדינות רבות במזרח התיכון – במיוחד באמירויות, סעודיה וקטאר – מתקיימת בשנים האחרונות השקעה מסיבית בפרויקטי חדשנות, ערים חכמות, ורכבים חשמליים. השילוב בין הטכנולוגיה הסינית לפלטפורמה האמריקאית משתלב באופן טבעי בתוך המדיניות האסטרטגית של אותן מדינות: להפוך למוקד גלובלי של חדשנות.

מעבר ליתרונות התחבורתיים, מדובר גם במהלך תדמיתי חשוב עבור המדינות המשתתפות. הכנסת שירות מוניות אוטונומיות נחשבת לסמל של קידמה, בטיחות וטכנולוגיה מתקדמת. עבור ממשלות שמבקשות למשוך השקעות בינלאומיות, להציג חזון של קיימות ולהקטין את התלות בעובדים זרים – מדובר בהצהרה בעלת משמעות עמוקה.

אך לא הכול טכנולוגיה. על אף ההתלהבות מהשקת השירות החדש, קיימות שאלות לא מעטות לגבי האתגר החברתי, הרגולטורי והתרבותי הכרוך במהלך כזה. בחלק הבא נעמיק באתגרים הללו ונבחן כיצד Uber ו־Pony.ai מתכננות להתגבר עליהם – במרחב שבו המסורת, החוק והציפיות החברתיות מורכבים במיוחד.

בהחלט, הנה חלק שני מתוך שלושה של המאמר, באורך של כ־500 מילים. בחלק זה נתמקד באתגרים הרגולטוריים, החברתיים והטכנולוגיים שניצבים בפני Uber ו־Pony.ai בהשקת מוניות אוטונומיות במזרח התיכון:

בין רגולציה למסורת: האתגרים שבדרך למונית האוטונומית

בעוד ש־Uber ו־Pony.ai נערכות למהפכה טכנולוגית נוספת בתחום התחבורה, ברור לכל שמדובר ביותר מאשר אתגר טכנולוגי בלבד. הניסיון להכניס שירות מוניות אוטונומיות לאחד מהשווקים המורכבים בעולם, המזרח התיכון, מעורר סדרה של שאלות רגולטוריות, חברתיות ותרבותיות – שכל אחת מהן עלולה להפוך את החזון למסע ארוך ומורכב.

בראש ובראשונה ניצב המכשול הרגולטורי. בניגוד לארצות הברית, שבה מתקיימת רגולציה דינמית וניסיונית, במדינות רבות במזרח התיכון החוק עדיין אינו ערוך להתמודד עם רכב שנוסע ללא נהג אנושי. מי אחראי במקרה של תאונה? האם הרכב נדרש לנהג בטיחות אנושי בפנים? מי מבצע את הפיקוח? ומה תפקיד הרשויות המקומיות? כל אלו הן שאלות שדורשות מענה מדויק, ובמקרים רבים – תיקוני חקיקה או תקנות חדשות שטרם קיימות.

מדינות כמו איחוד האמירויות עשויות להוביל את השינוי הזה, שכן הן משקיעות רבות בטכנולוגיה וברגולציה תומכת חדשנות. דובאי ואבו דאבי כבר ערכו ניסויים ברכבים אוטונומיים ומגלות פתיחות יחסית, אך עדיין נדרשת עבודה רחבה עם משרדי תחבורה, ביטחון, משפט וכלכלה כדי לאפשר פריסה מלאה של צי מוניות ללא נהג. בסעודיה, לעומת זאת, השילוב בין שמרנות משפטית לתלות בגורמי דת ושלטון מקומי עשוי להקשות יותר על מימוש החזון.

מעל הרגולציה מרחף גם האתגר התרבותי. בחברות שבהן נהיגה נחשבת לסמל סטטוס, שליטה וביטוי אישי – האם הציבור באמת מוכן לוותר על האדם מאחורי ההגה ולהפקיד את עצמו בידיו של אלגוריתם? הספקנות כלפי טכנולוגיה, במיוחד בקרב הדור המבוגר, היא מרכיב שאין להקל בו ראש. במקביל, קיים גם מרכיב של אמון – האם התושבים ירגישו בטוחים ברכב ללא נהג, במיוחד כשמדובר בתנאים תחבורתיים לא פשוטים של עומסי תנועה, תנאי חום קיצוניים, והתנהגות נהיגה לא תמיד צפויה?

Uber ו־Pony.ai מבינות היטב את רגישות הנושא. לפי הדיווחים, הפריסה הראשונית תיעשה באזורים מוגבלים גיאוגרפית – ייתכן שבפארקים טכנולוגיים, אזורי עסקים או מתחמים סגורים – ורק בהמשך תורחב לערים שלמות. כך ניתן לבחון את התנהגות הרכב, לאסוף נתונים, ולבנות אמון בהדרגה בקרב הציבור המקומי. בנוסף, תופעל תקופה ראשונית עם נהג בטיחות שישב מאחורי ההגה למקרה חירום – צעד שמטרתו להרגיע את הציבור ולשמור על תקני בטיחות גבוהים.

אחד האתגרים המרכזיים, אך גם אחד היתרונות האסטרטגיים של התחום הזה, הוא המימד הכלכלי. מוניות אוטונומיות עשויות להוזיל משמעותית את מחירי התחבורה הציבורית, להפחית את עומסי התנועה, ואף להקטין את פליטת המזהמים – במיוחד אם מדובר ברכבים חשמליים. עם זאת, המשמעות היא גם פגיעה פוטנציאלית באלפי נהגי מוניות, שרבים מהם מסתמכים על המקצוע כפרנסה מרכזית. במדינות שבהן שיעורי האבטלה אינם נמוכים, ותחושת הביטחון התעסוקתי חשובה מאוד, מדובר באתגר חברתי ראשון במעלה.

לצד כל האתגרים הללו, Uber ו־Pony.ai נאלצות להוכיח את מה שנראה כבר שנים כחלום עתידני – שהטכנולוגיה שלהם בטוחה באמת. תאונה אחת עלולה לעכב את הפרויקט כולו, ולפגוע קשות במוניטין החברות. לכן כל פרט – מתכנון המסלול ועד לניהול הסיכונים – מחושב בקפידה.

המהפכה האוטונומית מתקרבת – אך היא תצטרך לעבור דרך ביורוקרטיה, מסורת, וחששות ציבוריים עמוקים. בחלק השלישי נבחן את התחזיות לעתיד, ואת הדרך שבה שירות כזה עשוי לשנות את התחבורה במזרח התיכון.

מהפכה על גלגלים: התחבורה במזרח התיכון נכנסת לעידן חדש

שיתוף הפעולה בין Uber ל־Pony.ai עשוי להיראות בעיני רבים כמהלך עסקי וטכנולוגי גרידא, אך בפועל מדובר בסנונית ראשונה של מהפכה תחבורתית, כלכלית וחברתית. במדינות המפרץ, שבהן מזג האוויר קיצוני, התשתיות מתקדמות אך הצרכים משתנים בקצב מואץ – למוניות האוטונומיות יש פוטנציאל לחולל שינוי עמוק באורח החיים העירוני.

תחבורה ללא הפסקה: פתרון לבעיות העומס והניידות

אחד היתרונות הבולטים של מוניות אוטונומיות הוא היכולת לפעול 24 שעות ביממה ללא תלות במשמרות או זמינות נהגים. במדינות כמו איחוד האמירויות, שבהן מרחקים בין אזורי מגורים, עסקים ושירותים ציבוריים עלולים להיות גדולים, היכולת להפעיל צי רכבים חכם וגמיש יכולה לשפר משמעותית את הניידות.

רכבים אוטונומיים מסוגלים להיערך בצורה דינמית לפי ביקוש, לזהות אזורי עומס ולהציע פתרונות תחבורה בזמן אמת – תכונה שמפחיתה את זמן ההמתנה ומעלה את רמת השירות. כך, במקום לחכות למונית פנויה או להיתקע בפקקים, הציבור יקבל שירות יעיל, מהיר ומתוזמן בדיוק לפי הצורך.

פחות רכבים פרטיים, יותר עירוניות חכמה

השקת מוניות אוטונומיות משתלבת היטב עם מגמות תכנון עירוני חדשות – שמטרתן לצמצם את הצורך ברכב פרטי. כשיש תחבורה זמינה, בטוחה ומשתלמת, אין עוד צורך להחזיק מכונית, לשלם על דלק, ביטוחים, חניה ותחזוקה. התוצאה: הפחתת עומסים בכבישים, צמצום זיהום אוויר, ושיפור איכות החיים במרחב העירוני.

מדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות כבר הציבו לעצמן יעד לצמצם את פליטות הפחמן, ובמובן הזה המהלך משתלב כחלק מתוכנית רחבה יותר לקיימות עירונית. ככל שהצי יהיה חשמלי וינוהל בצורה חכמה, כך הפוטנציאל להשפעה סביבתית חיובית יגדל.

חינוך ציבורי והסתגלות פסיכולוגית

הטמעת תחבורה אוטונומית אינה מתבצעת רק על ידי השקת רכבים. אחד האתגרים המרכזיים הוא חינוך הציבור לשינוי. לא כל אדם מוכן לעלות לרכב ללא נהג, ובמדינות שמרניות במיוחד – החשש עלול להיות עמוק הרבה יותר.

כאן נכנס תפקידן של הרשויות והחברות: לא רק להפעיל שירות, אלא גם להסביר אותו. קמפיינים להעלאת מודעות, נסיעות ניסיון ללא עלות, חוויות משתמש חיוביות – כל אלו נועדו לבנות אמון ולהפוך את החדש ליום־יומי. ככל שהציבור יחווה את השירות כמשהו בטוח ונוח – כך האימוץ יתגבר.

מה הלאה? תרחישים אפשריים לשנים הקרובות

אם השירות יצליח – הצפי הוא להתרחבות מהירה. לאחר הפיילוט הראשוני, ניתן יהיה לפרוס מוניות אוטונומיות בערים נוספות כמו ריאד, ג’דה, דובאי, אבו דאבי ואולי גם בקהיר ובביירות בעתיד הרחוק יותר. שווקים עם אוכלוסייה עירונית צפופה ותחבורה ציבורית חלשה מהווים כר פורה לרכב האוטונומי.

בהמשך, עשויות להיכנס גם גרסאות נוספות של השירות – כגון הסעות שיתופיות, שילוב עם אוטובוסים אוטונומיים, שליחויות, שירותי רפואה ניידים ואפילו תחבורה פרברית ארוכת טווח.

כשחזון פוגש מציאות

לסיכום, שיתוף הפעולה החדש בין Uber לבין חברת הרכב האוטונומי הסינית Pony.ai עשוי להוות את יריית הפתיחה למהפכת תחבורה חכמה במזרח התיכון. שתי החברות הכריזו על השקת שירות מוניות אוטונומיות באחת ממדינות האזור עוד במהלך 2025 – מהלך שמעיד על האצת האימוץ של טכנולוגיות נהיגה עצמאית גם באזורים שמעולם לא הובילו את התחום.

Uber, שמבקשת להיכנס מחדש לעולם הרכב האוטונומי לאחר נסיגה קודמת, מוצאת בשיתוף הפעולה עם Pony.ai פתרון משולב: מצד אחד – טכנולוגיה סינית מתקדמת ומוכחת שפועלת כבר ברחבי סין וארה"ב; מצד שני – פלטפורמה מבוססת של מיליוני משתמשים ותשתית הפעלה גלובלית. הבחירה במזרח התיכון נובעת ככל הנראה משילוב בין פתיחות טכנולוגית, השקעות ממשלתיות בערים חכמות, ויעדים סביבתיים שאפתניים.

עם זאת, ההשקה צפויה להיתקל בשורת אתגרים – רגולטוריים, תרבותיים וחברתיים. רגולציית התחבורה האוטונומית עדיין אינה מגובשת ברוב מדינות האזור, ונדרשת עבודת חקיקה מורכבת. מהצד החברתי, קיים חשש מאובדן מקומות עבודה בתחום הנהיגה, לצד ספקנות ציבורית כלפי רכב שנוסע ללא נהג אנושי. החברות צפויות לפעול תחילה באזורים מוגבלים, ובהדרגה להרחיב את הפעילות לפי מידת ההיענות והאמון הציבורי.

אם המהלך יצליח, הוא עשוי לשנות את מפת התחבורה באזור כולו: פחות עומסים, פחות רכבים פרטיים, יותר ניידות זמינה וירוקה. מדינות שיצליחו לאמץ את השינוי עשויות להפוך למובילות עולמיות בתחום הרובוטקסי – לא רק בצד הטכנולוגיה, אלא גם בבניית תשתיות, קביעת תקנות, וחינוך ציבורי מתקדם.

החזון ברור: עתיד שבו לא נזדקק לנהג אנושי כדי להגיע ליעד. כעת נותר לראות האם החזון יתורגם למציאות – והאם הציבור המזרח תיכוני יאמץ את המהפכה האוטונומית כסטנדרט חדש.

בובות וולט, תמונה מחשבון ה-X הרשמי של Wolt

מהפכה בהעסקת שליחי וולט? הצעת החוק שתגדיר את זכויותיהם

פרו, fransoopatrick

נהג המונית שהטריד אותנו במונית בטיול בפרו

נתקלתם בטעות או במידע לא מעודכן? הודיעו לנו בדוא"ל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר
Subscribe
Notify of
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מה חדש?
מונית באתונה על רקע האקרופוליס. צילום: מגזין מוניות.

הכביש נסגר: נהגי המוניות באתונה יוצאים למאבק שביתה בת 48 שעות

מונית בצרפת על רקע מגדל אייפל. צילום: מגזין מוניות.

נהגי המוניות בפריז יוצאים למאבק מול הממשלה

מטוס של חברת התעופה הבריטית Jet2.

דרמה באוויר: מטוס Jet2 מבצע נחיתת חירום בפארו

המונית של ג'נבן חובונג. צילום: אינסטגרם lotha_naga_tribe.

חינם מתוך הלב: נהג מונית בהודו מנציח את אמו ביוזמה מיוחדת ליום האם

מטוס Air Europa על רקע דגל ישראל. צילום: מגזין מוניות.

חוזרים לשמיים: Air Europa מודיעה על חידוש הטיסות לישראל

רגע פגיעת הטיל בנתב"ג. צילום: רשתות חברתיות. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים.

טיל מתימן משתק את נתב"ג: חברות תעופה זרות מבטלות טיסות לישראל

שרה התחבורה מירי רגב

מירי רגב

שרת התחבורה ה־32 של מדינת ישראל