חברת ליפט (Lyft) הודיעה על מהלך אסטרטגי דרמטי – רכישת אפליקציית המוניות האירופית FreeNow. העסקה, בהיקף של כ-175 מיליון אירו, מהווה את הכניסה הראשונה של ליפט לשוק האירופי הצפוף והתחרותי.
FreeNow, שמרכזה בהמבורג, גרמניה, מפעילה שירותי תחבורה ביותר מ-150 ערים גדולות בתשע מדינות ברחבי אירופה. האפליקציה מקשרת משתמשים למוניות מסורתיות, רכבי שכירות, אופניים חשמליים וקורקינטים, והפכה בשנים האחרונות לפלטפורמת תחבורה משולבת מובילה.
ליפט, ששולטת כיום בעיקר בצפון אמריקה, הבינה כי הגידול בשוק המקומי מגיע לרוויה, ולכן חיפשה הזדמנויות להתרחבות גיאוגרפית משמעותית. רכישת FreeNow היא התשובה לכך – מהלך שמכפיל כמעט את פוטנציאל שוק היעד שלה.
המנכ"ל דייוויד רישר הבהיר כי "אירופה מציגה פוטנציאל צמיחה אדיר. כמעט מחצית מתעשיית המוניות באירופה עדיין אינה מקוונת, וזו ההזדמנות האמיתית שלנו להוביל שינוי דיגיטלי".
לפי דיווחי FreeNow, בשנת 2024 רשמה החברה הכנסות של מעל מיליארד אירו. בנוסף, היא הצליחה להגיע לרווחיות במחצית השנייה של אותה שנה – הישג מרשים בשוק תחבורה דינמי ותחרותי.
תחום שירותי המוניות, שמרכיב את עיקר פעילותה של FreeNow, הציג גידול של 13% בשנה האחרונה. ליפט מתכננת להתמקד בשירות זה ולחזק אותו באמצעות שילוב טכנולוגיות המיפוי וההפעלה שלה.
למרות הפוטנציאל האדיר, ליפט תיאלץ להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. Uber ו-Bolt כבר מחזיקות נתחי שוק משמעותיים ברוב הערים הגדולות באירופה, ונהנות מהיכרות מקומית חזקה ומבסיס לקוחות נאמן.
אתגר נוסף הוא הרגולציה האירופית הקפדנית. במדינות רבות, חוקים חדשים מחייבים את חברות שיתוף הנסיעות להציע לנהגים הטבות סוציאליות כמו שכר מינימום, חופשות בתשלום וביטוחים מורחבים.
צעדים רגולטוריים אלו עלולים להכביד על מודל ההכנסות של ליפט, שמבוסס במידה רבה על עבודה גמישה ועלויות כוח אדם נמוכות יחסית. החברה תצטרך למצוא איזון בין עמידה בחוקים המקומיים לבין שמירה על רווחיות.
למרות זאת, ליפט אופטימית. היא מתכננת לשלב את הטכנולוגיה שלה במערכות של FreeNow, לשפר את חוויית המשתמש ולהציע שירות מהיר, יעיל ואחיד ברחבי כל המדינות שבהן תפעל.
בתחילת הדרך, FreeNow תמשיך לפעול תחת המותג הנוכחי, מתוך כוונה לשמור על הזיהוי המקומי החזק שכבר קיים בשוק האירופי. רק בהמשך, ולאחר בחינה מדוקדקת, ישקלו אפשרות למיזוג המותגים.
מהלך כזה יאפשר לליפט לבחון את תגובת השוק ולבצע התאמות בזמן אמת, מבלי לסכן את נתח השוק הקיים של FreeNow, או לאבד את אמון המשתמשים המקומיים.
העסקה אמורה להיסגר סופית במחצית השנייה של 2025, בכפוף לאישורים רגולטוריים של האיחוד האירופי ושל מדינות נוספות. בשלב זה, אין דיווחים על התנגדויות מהותיות למיזוג.
רכישת FreeNow מסמנת גם שינוי אסטרטגי עמוק בדרך בה Lyft מתכננת את עתידה. במשך שנים, החברה התמקדה כמעט באופן בלעדי בשוק האמריקאי, תוך התמודדות מול תחרות עזה בעיקר מצד Uber.
כעת, עם Saturation (רוויית שוק) בצפון אמריקה, ליפט נדרשת להמציא את עצמה מחדש. הכניסה לשוק האירופי נחשבת לצעד מחושב שמטרתו לפתוח מקורות הכנסה חדשים ולגוון את בסיס המשתמשים של החברה.
הבחירה ב-FreeNow אינה מקרית. מדובר באחת הפלטפורמות המובילות באירופה, המשלבת פתרונות תחבורה מגוונים המתאימים למגמות השוק החדשות של קיימות, תחבורה ירוקה והתניידות רב-אמצעית.
Lyft מתכננת להרחיב את מגוון השירותים שמציעה FreeNow, כולל שילוב קורקינטים חשמליים, רכבי מיקרו-מוביליטי נוספים, ושירותי תחבורה ציבורית משולבים בתוך האפליקציה.
המטרה היא להציע לא רק שירות מוניות, אלא פתרון תחבורתי מקצה לקצה – מה שמכונה היום "Mobility-as-a-Service" (MaaS) – שילוב של רכבים פרטיים, תחבורה ציבורית, אופניים, קורקינטים ושיתוף רכבים בפלטפורמה אחת.
גורמים בענף מציינים כי ההשקה של פתרונות תחבורה משולבים כבר הוכיחה את עצמה כמנוע צמיחה בשווקים אחרים, וכי משתמשים נוטים להעדיף אפליקציות שמרכזות עבורם את כל אפשרויות ההתניידות במקום אחד.
נוסף לכך, ליפט מתכוונת להפעיל תוכניות נאמנות ותגמולים מיוחדות בשיתוף ערים ורשויות מקומיות, כדי לעודד שימוש באמצעי תחבורה ירוקים ומקיימים.
השאיפה היא להציע לא רק חוויית נסיעה נוחה יותר, אלא גם להפחית את השימוש ברכב פרטי, להקל על העומס בכבישים ולהקטין את פליטת המזהמים באזורים עירוניים צפופים.
עם זאת, התרחבות בשוק האירופי תדרוש מליפט גמישות רבה והתאמה מהירה לרגולציות שונות בין מדינה למדינה, כמו גם להעדפות תרבותיות מקומיות בשירותי תחבורה.
לדוגמה, במדינות כמו גרמניה וצרפת, קיימת עדיפות מובהקת למוניות רגילות על פני שירותי רכב שיתופי, ולעיתים קיימות מגבלות חוקיות על פעילות שירותי ride-hailing חופשי.
כדי להצליח, תידרש ליפט לא רק לחדש טכנולוגית, אלא גם להוכיח רגישות לצרכים המקומיים, להבין את הדינמיקה של השוק ולהתנהל בחוכמה מול גופים רגולטוריים ולעיתים גם מול איגודי נהגי מוניות.
במבט קדימה, אם ליפט תדע לשלב בצורה חכמה את כוח המותג שלה עם התשתית המקומית החזקה של FreeNow, יש לה סיכוי טוב לבסס את עצמה ככוח משמעותי בשוק האירופי בשנים הקרובות.
העתיד יראה האם רכישת FreeNow תהיה מהלך גאוני שיאפשר לליפט לפרוץ את גבולות אמריקה, או שמא תיתקל בקשיים דומים לאלו שחברות אמריקאיות רבות חוות כאשר הן מנסות להתרחב לשווקים הבינלאומיים.
כך או כך, מדובר באחד המהלכים החשובים ביותר של ליפט בשנים האחרונות, צעד שאם יצליח – עשוי להגדיר מחדש את מקומה של החברה בתעשיית התחבורה העולמית.