מטוס ה-eVTOL הראשון בעולם המונע על ידי מימן ומסוגל לטוס כ-1800 ק"מ

טכנולוגיות כמו ה-Sirius Jet יכולות להפוך לסטנדרט בתחבורה האווירית עד שנת 2030, ולהציע חלופה אקולוגית וטכנולוגית מתקדמת לטיסות קצרות ובינוניות. בזכות טווח הטיסה הארוך ויכולות ההמראה האנכיות, המטוסים הללו עשויים לשנות את הדרך שבה אנו טסים בין מדינות קרובות כמו ישראל וקפריסין, ובין ערים מרכזיות כמו תל אביב ואילת, עם זמני טיסה קצרים יותר והשפעה סביבתית מופחתת.
ג'ט המנהלים של Sirius
ג'ט המנהלים של Sirius
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר

חברת הסטארט-אפ השוויצרית Sirius Aviation AG הודיעה לאחרונה כי פיתחה את Sirius Jet, המטוס הראשון בעולם המונע על ידי מימן בטכנולוגיית המראה ונחיתה אנכית (eVTOL). הכלי החדשני פותח בשיתוף עם BMW Designworks ו-Sauber Group, ומאפשר טיסה שקטה ביותר ללא פליטת מזהמים, תוך שילוב היתרונות של מטוס ומסוק. המטוס מיועד לשימוש מסחרי, ומציע טווח טיסה מרשים של עד 1,850 קילומטרים בגרסת הביזנס ג'ט, שנועדה לשאת שלושה נוסעים. הדגם הבסיסי ניתן להזמנה מראש במחיר התחלתי של 5.9 מיליון דולר.

החברה, שפועלת מאז 2021, מתמקדת בפיתוח טכנולוגיית הנעה מימנית למטוסים לטווח ארוך. ה-Sirius Jet עתיד לשמש בעיקר לתחבורה אווירית יוקרתית וירוקה, ויציע חווית טיסה שקטה במיוחד, עם רמות רעש הנמוכות בכ-95% ממסוקים מסורתיים. לדגם השני, Millennium Jet, יש טווח קצר יותר של 1,046 קילומטרים, אך יכול לשאת חמישה נוסעים. החברה מתכננת להתחיל בטיסות ניסוי ב-2025 ולהשיק את הדגם המסחרי עד 2028​.

יש לנו ניוזלטר ספיישל בשבילך!

ה-Sirius Jet משתמש במימן נוזלי כמקור אנרגיה, מה שמאפשר לו לספק טווח טיסה רחב יותר בהשוואה לטכנולוגיות הנעה חשמלית מסורתיות. מימן, שנחשב לאחד הדלקים הנקיים ביותר, מציב אתגרים לוגיסטיים בשל הצורך לשמור עליו בטמפרטורות נמוכות במיוחד. אף על פי כן, החברה מבצעת השקעות גדולות במערכות להנעה במימן, והיא מאמינה שהטכנולוגיה הזו תוביל את תחום התחבורה האווירית לטווחים ארוכים בעתיד הקרוב.

עתיד התחבורה הירוקה?

מימן נוזלי נחשב לאחד הפתרונות המבטיחים עבור תחבורה אווירית נקייה, אך הוא מציב מספר אתגרים טכנולוגיים ותשתיתיים משמעותיים. היתרון העיקרי של מימן נוזלי הוא היכולת שלו לאגור אנרגיה בצפיפות גבוהה יותר בהשוואה למימן גזי, מה שמאפשר טווח טיסה רחב יותר עבור כלי טיס כמו eVTOL. עם זאת, כדי לשמור על המימן במצב נוזלי יש צורך בתשתיות מורכבות מאוד, שכן יש להחזיק אותו בטמפרטורות קריוגניות (נמוכות מ-253°C), מה שמקשה על תפעולו מבחינה לוגיסטית והנדסית.

בנוסף, המימן הנוזלי דורש מקום רב יותר מכל דלק אחר, מה שמחייב עיצוב מחדש של כלי הטיס על מנת להתאים למיכלי הדלק הגדולים הדרושים לאחסון מימן. זה מוביל לאתגרים מבחינת משקל, נפח ומורכבות ההנעה. כמו כן, ישנם גם אתגרים הנוגעים להשפעות האקלים של שריפת מימן, כמו פליטות מים בגובה רב שיכולות ליצור ענני קרח המגבירים את ההתחממות הגלובלית.

כלי טיס כמו ה-Sirius Jet, המונעים על ידי מימן ובעלי טווח טיסה של עד 1,850 קילומטרים, יכולים לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנו חושבים על טיסות קצרות ובינוניות, בין ערים ואף בין מדינות. עם טווח כזה, כלי טיס אלו לא מוגבלים לטיסות עירוניות בלבד, אלא יכולים להציע טיסות בין-לאומיות קצרות, כמו בין ישראל לקפריסין, יוון, ואפילו למדינות נוספות באירופה.

השפעה נוספת של כלי טיס עם טווח ארוך כמו ה-Sirius Jet היא פוטנציאל השילוב שלהם בתשתיות תחבורה אזוריות, מה שיכול להקטין את התלות בנמלי תעופה גדולים ולהפוך את התחבורה האווירית לנגישה וגמישה יותר, במיוחד באזורים מרוחקים כמו אילת.

מונית מרצדס, צילום מגזין מוניות

נהג מונית תבע את חברת הכנסת טלי גוטליב בעשרות אלפי שקלים, וזכה!

מונית טויוטה, צילום מגזין מוניות

מחיר העוקץ: נהג מונית מאילת 'שכח' להפעיל מונה ושילם בענק

נתקלתם בטעות או במידע לא מעודכן? הודיעו לנו בדוא"ל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר
Subscribe
Notify of
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מה חדש?
מטוס של חברת אייר אינדיה על מסלול הנחיתה.

אין שירותים, אין טיסה: תקלה מביכה מחזירה 300 נוסעים לשיקגו

מונית אובר

שינוי גדול בענף התחבורה: אובר מכריזה על חזרתה לישראל

מונית YANGO, Gett, צילום מגזין מוניות

אחרי שנים של מאבק: הפיצוי הגדול של גט לנהגי המוניות הערבים

ניידת משטרה עוצרת מונית אובר.

השוטרים בהלם: גבר חמוש איים על אישה – וניסה לברוח עם Uber

התרסקות מטוס לירג'ט בפילדלפיה

שוב זה קורה: התרסקות מטוס נוספת בארה"ב 6 הרוגים בפילדלפיה

מטוס של חברת לופטהנזה עם דגל ישראל ברקע.

קבוצת לופטהנזה חזרה לטוס לישראל, 2 טיסות ראשונות נחתו היום בנתב"ג

שרה התחבורה מירי רגב

מירי רגב

שרת התחבורה ה־32 של מדינת ישראל