חברת הסטארט-אפ השוויצרית Sirius Aviation AG הודיעה לאחרונה כי פיתחה את Sirius Jet, המטוס הראשון בעולם המונע על ידי מימן בטכנולוגיית המראה ונחיתה אנכית (eVTOL). הכלי החדשני פותח בשיתוף עם BMW Designworks ו-Sauber Group, ומאפשר טיסה שקטה ביותר ללא פליטת מזהמים, תוך שילוב היתרונות של מטוס ומסוק. המטוס מיועד לשימוש מסחרי, ומציע טווח טיסה מרשים של עד 1,850 קילומטרים בגרסת הביזנס ג'ט, שנועדה לשאת שלושה נוסעים. הדגם הבסיסי ניתן להזמנה מראש במחיר התחלתי של 5.9 מיליון דולר.
החברה, שפועלת מאז 2021, מתמקדת בפיתוח טכנולוגיית הנעה מימנית למטוסים לטווח ארוך. ה-Sirius Jet עתיד לשמש בעיקר לתחבורה אווירית יוקרתית וירוקה, ויציע חווית טיסה שקטה במיוחד, עם רמות רעש הנמוכות בכ-95% ממסוקים מסורתיים. לדגם השני, Millennium Jet, יש טווח קצר יותר של 1,046 קילומטרים, אך יכול לשאת חמישה נוסעים. החברה מתכננת להתחיל בטיסות ניסוי ב-2025 ולהשיק את הדגם המסחרי עד 2028.
ה-Sirius Jet משתמש במימן נוזלי כמקור אנרגיה, מה שמאפשר לו לספק טווח טיסה רחב יותר בהשוואה לטכנולוגיות הנעה חשמלית מסורתיות. מימן, שנחשב לאחד הדלקים הנקיים ביותר, מציב אתגרים לוגיסטיים בשל הצורך לשמור עליו בטמפרטורות נמוכות במיוחד. אף על פי כן, החברה מבצעת השקעות גדולות במערכות להנעה במימן, והיא מאמינה שהטכנולוגיה הזו תוביל את תחום התחבורה האווירית לטווחים ארוכים בעתיד הקרוב.
עתיד התחבורה הירוקה?
מימן נוזלי נחשב לאחד הפתרונות המבטיחים עבור תחבורה אווירית נקייה, אך הוא מציב מספר אתגרים טכנולוגיים ותשתיתיים משמעותיים. היתרון העיקרי של מימן נוזלי הוא היכולת שלו לאגור אנרגיה בצפיפות גבוהה יותר בהשוואה למימן גזי, מה שמאפשר טווח טיסה רחב יותר עבור כלי טיס כמו eVTOL. עם זאת, כדי לשמור על המימן במצב נוזלי יש צורך בתשתיות מורכבות מאוד, שכן יש להחזיק אותו בטמפרטורות קריוגניות (נמוכות מ-253°C), מה שמקשה על תפעולו מבחינה לוגיסטית והנדסית.
בנוסף, המימן הנוזלי דורש מקום רב יותר מכל דלק אחר, מה שמחייב עיצוב מחדש של כלי הטיס על מנת להתאים למיכלי הדלק הגדולים הדרושים לאחסון מימן. זה מוביל לאתגרים מבחינת משקל, נפח ומורכבות ההנעה. כמו כן, ישנם גם אתגרים הנוגעים להשפעות האקלים של שריפת מימן, כמו פליטות מים בגובה רב שיכולות ליצור ענני קרח המגבירים את ההתחממות הגלובלית.
כלי טיס כמו ה-Sirius Jet, המונעים על ידי מימן ובעלי טווח טיסה של עד 1,850 קילומטרים, יכולים לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנו חושבים על טיסות קצרות ובינוניות, בין ערים ואף בין מדינות. עם טווח כזה, כלי טיס אלו לא מוגבלים לטיסות עירוניות בלבד, אלא יכולים להציע טיסות בין-לאומיות קצרות, כמו בין ישראל לקפריסין, יוון, ואפילו למדינות נוספות באירופה.
השפעה נוספת של כלי טיס עם טווח ארוך כמו ה-Sirius Jet היא פוטנציאל השילוב שלהם בתשתיות תחבורה אזוריות, מה שיכול להקטין את התלות בנמלי תעופה גדולים ולהפוך את התחבורה האווירית לנגישה וגמישה יותר, במיוחד באזורים מרוחקים כמו אילת.