אילון מאסק חושף את סייברקאב ומתי נראה בישראל מוניות אוטונומיות?

אמש, באירוע הוליוודי מרשים באולפני וורנר בלוס אנג'לס, חשף אילון מאסק את שני המוצרים הגדולים של טסלה: הסייברקאב - המונית האוטונומית, ו-Optimus - רובוט הומנואידי חדש, שמיועד לשימושים מגוונים בבית ובתעשייה.
אירוע השקת המונית האוטונומית סייברקאב של טסלה ומאסק
אירוע השקת המונית האוטונומית סייברקאב של טסלה ומאסק
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר

הסייברקאב שגם מכונה רובוטקסי (RoboTaxi) הוא הרכב האוטונומי החדש שמיועד לשנות את פני התחבורה העולמית. מדובר במונית אוטונומית לחלוטין, ללא הגה ודוושות, שתוכננה לפעול בצורה עצמאית לחלוטין. מאסק הדגיש כי המונית תוכל להיכנס לייצור עד 2026, כאשר מחירה יהיה נמוך יחסית – מתחת ל-30,000 דולר. מטרתה של הסייברקאב היא להציע אלטרנטיבה לבעלות פרטית על רכבים, ולאפשר תחבורה זולה ובטוחה יותר בערים צפופות.

טסלה מתמקדת בשימוש בטכנולוגיות של למידת מכונה ובינה מלאכותית מתקדמת, שמאפשרות לסייברקאב לפעול בצורה אוטונומית מלאה, מתוך מטרה לשפר את הבטיחות בכבישים ולצמצם את מספר התאונות. מאסק טען שהמוניות הללו יהיו בטוחות פי 10 מנהגים אנושיים​.

יש לנו ניוזלטר ספיישל בשבילך!

החידוש הנוסף באירוע היה הרובוט ההומנואידי אופטימוס (Optimus), שעל פי מאסק, עתיד לשנות את הדרך בה אנו מתנהלים בבית ובמקום העבודה. ה-Optimus, המכונה גם "הרובוט האישי של טסלה", פועל על בסיס בינה מלאכותית מתקדמת, ומיועד לסייע במשימות מגוונות – החל ממשימות ביתיות יומיומיות ועד לשימושים תעשייתיים כבדים.

מאסק תיאר את הרובוט כמעין גרסה מודרנית ל-R2D2 או C3PO מ"מלחמת הכוכבים", אך עם יכולות מתקדמות יותר. הוא הדגיש שהרובוט יוכל לבצע כל משימה שתבקשו ממנו, אם כי בינתיים הוא הדגים בעיקר פעולות פשוטות יותר, כמו חלוקת שתייה וניהול תקשורת עם הקהל באירוע​.

האם מוניות אוטונומיות הן באמת העתיד?

אילון מאסק צייר תמונה מרשימה של עתיד שבו רובוטים ומוניות אוטונומיות ישנו את פני התחבורה והתעשייה. עם זאת, השאלות לגבי ההיתכנות הרגולטורית והבטיחותית של טכנולוגיות אלו עדיין קיימות, במיוחד בשוק כמו ישראל, שבו התשתיות הטכנולוגיות והרגולציה עדיין רחוקות מלהיות מוכנות לכניסת תחבורה אוטונומית בהיקף כזה.

במגזין מוניות, אנחנו מעריכים את החידושים של טסלה ואילון מאסק, אך נשארים סקפטיים לגבי מוניות אוטונומיות בישראל בעתיד הקרוב. אין ספק שהטכנולוגיה מרשימה, אבל חוויית הנסיעה, הבטיחות והאתגרים הרגולטוריים הופכים את זה לפחות מציאותי בשנים הקרובות.

כשאנחנו מזמינים מונית, אנחנו מעדיפים את המגע האנושי, את היכולת לתקשר עם הנהג, ולבקש לשנות מסלול או להגביר מהירות. מוניות אוטונומיות עשויות להיות זהירות, אך פעמים רבות הן יפגינו יתר זהירות או יהפכו את הנסיעה לאיטית ופחות חווייתית.

אחד הנושאים המרכזיים שאחנו צופים שימנע חדירה של מוניות אוטונומיות לישראל הוא שאלת הכוח הפוליטי והציבורי של נהגי המוניות. כיום, עשרות אלפי נהגים בישראל תלויים בעבודתם כנהגי מוניות לפרנסתם. ברור כי הכנסת מוניות אוטונומיות יכולה לגרום לפגיעה משמעותית בפרנסתם, מה שיוביל להתאגדות ציבורית ופוליטית שתנסה לדחוק את השוק הזה עד כמה שניתן. הכוח של קהילת נהגי המוניות, בשילוב עם רגולציה נוקשה ואי-התאמת התשתיות, עשויים לדחות את הכנסת המוניות האוטונומיות לשוק הישראלי עד לשנת 2040 לכל הפחות.

שידור הלייב המלא מההשקה של טסלה

מונית טויוטה, צילום מגזין מוניות

מחיר העוקץ: נהג מונית מאילת 'שכח' להפעיל מונה ושילם בענק

תאונה בין פרארי למונית, הונג קונג, צילום: פייסבוק.

3 אנשים פצועים לאחר תאונה בין מכונית פרארי למונית

נתקלתם בטעות או במידע לא מעודכן? הודיעו לנו בדוא"ל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף בטוויטר
Subscribe
Notify of
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מה חדש?
מטוס של חברת אייר אינדיה על מסלול הנחיתה.

אין שירותים, אין טיסה: תקלה מביכה מחזירה 300 נוסעים לשיקגו

מונית אובר

שינוי גדול בענף התחבורה: אובר מכריזה על חזרתה לישראל

מונית YANGO, Gett, צילום מגזין מוניות

אחרי שנים של מאבק: הפיצוי הגדול של גט לנהגי המוניות הערבים

מונית מרצדס, צילום מגזין מוניות

נהג מונית תבע את חברת הכנסת טלי גוטליב בעשרות אלפי שקלים, וזכה!

ניידת משטרה עוצרת מונית אובר.

השוטרים בהלם: גבר חמוש איים על אישה – וניסה לברוח עם Uber

התרסקות מטוס לירג'ט בפילדלפיה

שוב זה קורה: התרסקות מטוס נוספת בארה"ב 6 הרוגים בפילדלפיה

שרה התחבורה מירי רגב

מירי רגב

שרת התחבורה ה־32 של מדינת ישראל