שוק התחבורה האווירית העירונית עובר מהפכה של ממש, כאשר טכנולוגיות מוניות מעופפות (eVTOL) מציעות חלופות חדשות וחדשניות לתחבורה המסורתית בערים. חברות רבות פועלות לפיתוח כלים אוויריים מתקדמים לשימוש יומיומי, תוך דגש על פתרונות חשמליים, אוטונומיים, ושילוב במערכות תחבורה קיימות. מגזין מוניות בודק חמש חברות שמובילות את התחום וצפויות לשנות את הדרך בה אנו מתניידים בשנים הקרובות.
החברות המובילות בשוק המוניות המעופפות – Lilium, EHang, Bell, Airbus ו-Terrafugia – ממשיכות לפתח טכנולוגיות שישנו את הדרך בה אנו נעים בערים הגדולות. למרות האתגרים הפיננסיים והרגולטוריים, התחום מציג פוטנציאל צמיחה עצום, והמהפכה האווירית העירונית מתקרבת יותר מתמיד.
Lilium – ה-EVTOL לטווחים ארוכים
חברת ליליום הגרמנית פיתחה את ה-Lilium Jet, מטוס חשמלי שנועד לשאת עד שבעה נוסעים ולבצע טיסות לטווחים של עד 300 קילומטרים. המטוס מתוכנן לשרת בעיקר תחבורה בין-עירונית, אך גם טיסות עירוניות מהירות. אחת התכניות המרכזיות של ליליום היא פיתוח רשת "שדות תעופה עירוניים" בערים מרכזיות, שיאפשרו המראות ונחיתות מהירות ופשוטות גם באזורים צפופים.
החברה מתכננת להתחיל את פעילותה כבר בשנת 2025, עם דגש על יעילות אנרגטית ושירות מותאם לעסקים. פתרונות התחבורה שלה יושמו באירופה ובארצות הברית.
EHang – טכנולוגיה אוטונומית
חברת EHang הסינית מתמחה בטכנולוגיות אוטונומיות מלאות. דגם ה-EHang 216 שלה מסוגל לשאת שני נוסעים ולבצע טיסות ללא טייס אנושי. החברה כבר ביצעה מאות טיסות מבחן בסין ומחוצה לה, ותכניותיה מתמקדות בשווקים עירוניים גדולים. היתרון המרכזי של EHang הוא היכולת להוזיל את עלויות התפעול באמצעות שימוש בטכנולוגיות אוטונומיות לחלוטין. עם זאת, האתגר המרכזי של החברה הוא השגת אישורים רגולטוריים להפעלת כלי טיס אוטונומיים ללא צורך בטייסים.
ב-24 בספטמבר 2024, השלימה EHang את טיסת הבכורה של המונית האווירית האוטונומית EH216-S בברזיל, בשיתוף פעולה עם Gohobby. האירוע התקיים באזור סאו פאולו, לאחר קבלת אישור ניסויים מהרגולטור הברזילאי. בטיסה נכחו נציגי תעשיית התעופה הברזילאית ומדיה מקומית. הטיסות הניסיוניות יאפשרו ל-EHang ולשותפיה לאסוף נתונים חשובים לפיתוח תחבורה אווירית עירונית בברזיל ובאמריקה הלטינית.
Bell Nexus – שיתוף פעולה עם אובר
חברת בל, הידועה בעיקר בזכות פיתוח מסוקי קרב, נכנסה גם היא לשוק התחבורה העירונית עם דגם ה-Nexus – מונית מעופפת עם חמישה מושבים. הכלי הזה מיועד לפעול באזורים עירוניים צפופים ומבוסס על טכנולוגיית המראה ונחיתה אנכית. בל פועלת בשיתוף פעולה עם אובר, במטרה להציע שירותי מוניות אוויריות בערים כמו לוס אנג'לס ודאלאס.
Airbus CityAirbus – תחבורה שקטה
איירבוס, אחת החברות המובילות בעולם בתחום התעופה, פיתחה את CityAirbus – מונית מעופפת חשמלית שמתוכננת לנסיעות קצרות בתוך ערים, עם טווח של עד 80 ק"מ ומקום לארבעה נוסעים. איירבוס שמה דגש על הפחתת רעש ושילוב המונית האווירית בתשתיות העירוניות הקיימות, ותכננת להתחיל לפעול בעיקר באירופה בעשור הקרוב.
Terrafugia – רכב-מטוס היברידי
Terrafugia, חברה בבעלות ג'ילי הסינית שמחזיקה את מותג הרכב וולוו, מציעה את Transition – רכב-מטוס היברידי שיכול לנוע הן על הקרקע והן באוויר. הכלי הזה מייצג פתרון תחבורה המשלב רכב כביש רגיל עם יכולות המראה בעת הצורך, ויכול להיות פתרון עתידי לערים שבהן יש עומסי תנועה קבועים, אך גם צורך בניידות מהירה באוויר.
למרות ההבטחות וההתלהבות הרבה סביב הפיתוחים שלה, בשנים האחרונות Terrafugia עברה שינויים משמעותיים. בשנת 2021, החברה הודיעה כי היא מעבירה את פעילות הפיתוח והייצור של ה-Transition לאסיה, כאשר הפוקוס עבר ממתקני החברה בארה"ב לסין, שם מתבצעים הניסויים והמאמצים לקבלת אישורים רגולטוריים מממשלת סין. במקביל, דווח על קיצוצים משמעותיים בכוח העבודה בארה"ב, מה שהוביל לאובדן חלק גדול מהפעילות של החברה בשוק המקומי.
למרות השינויים הללו, Terrafugia עדיין מציבה לעצמה מטרות שאפתניות בתחום הרכב המעופף, עם תכניות לפיתוח דגמים נוספים כמו ה-TF-X – רכב-מטוס אוטונומי שיכול לטוס למרחקים של עד 800 ק"מ, אם כי השקות דגמים אלו התעכבו מעבר למתוכנן.