תעשיית התחבורה האווירית נמצאת בצומת דרכים טכנולוגי: חברות המפתחות כלי טיס חשמליים להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL) מתמקדות בשירותים עירוניים קצרים, במטרה להציע פתרון חדש לאתגרי הפקקים והרעלות הסביבתית. ביום חמישי האחרון חשפה ארצ’ר, בשיתוף עם יונייטד איירליינס, את תוכניתה להפעיל רשת מוניות אוויריות חשמליות בשם Midnight באזור מטרופולין ניו יורק, שתחבר את מנהטן לשדות התעופה JFK, לה גוארדיה ונוארק.
מטוס Midnight, המיועד לשאת ארבעה נוסעים ולטוס במהירות של עד כ-150 מייל לשעה, מצויד בשש סוללות נטענות ובמערכת ייחודית לחילופי אנרגיה, המאפשרת הטסה אוטונומית חלקית ופסק זמן קצר בין טיסות. על פי הערכות, זמן הנסיעה מהמרכז העירוני לשדה התעופה יתקצר מ-90 דקות בממוצע באמצעות קרקע, ל-5–15 דקות בלבד באוויר — מהלך שעשוי לחולל מהפכה באקוסיסטם התחבורתי של ניו יורק.
התוכנית כוללת שימוש בתשתיות קיימות: ארצ’ר ויונייטד מתכוונות להקים “ורטיפורטים” במיקומים אסטרטגיים – בשדות התעופה עצמם ובמספר מקומות במנהטן – ואף לנצל מסלולי מסוקים קיימים להפעלת המטוסים. עם זאת, המטוס Midnight טרם קיבל “Type Certification” מהרשות הפדרלית לתעופה האזרחית בארה”ב (FAA), אשר מוודאת עמידה בסטנדרטים מחמירים של עיצוב, בטיחות וביצועי טיסה לפני אישור מסחרי.
יונייטד איירליינס תומכת בפרויקט הן מבחינה פיננסית (הזמינה מטוסים בסכום של מיליארדי דולרים) והן בהקמת תשתית – פיתוח נדל”ן, ניהול מרחב אווירי ופרוטוקולי בטיחות ואבטחה. בשבועות האחרונים נרשמה עלייה של 7% במניות ארצ’ר בבורסת ניו יורק, מה שמעיד על אמון המשקיעים בפוטנציאל הכלכלי של שילוב תחבורת האוויר במערך התחבורה הציבורית הקיימת.
לצד ההזדמנויות הכלכליות והסביבתיות, קיימות חששות: האם המחיר יהיה נגיש לציבור הרחב, וכיצד יגיבו משתמשים לאפשרות להזמין טיסה אווירית קצרה דרך אפליקציה? בנוסף, שאלות רגולטוריות עדיין פתוחות: פיתוח תשתיות בטיחות בשמי העיר, הכשרת טייסים למטוסים חשמליים חדשים וגיבוש חוקי תעופה מיוחדים לכלי טיס אוטונומיים או חצי אוטונומיים.
מומחים מעריכים כי אם הפרויקט יעמוד בכל הדרישות, הוא יהפוך לאבן דרך במסחר טכנולוגיית eVTOL ויקדם מטרות של תחבורה עירונית נקייה, מהירה ויעילה יותר.
בסופו של דבר, השאלה המרכזית היא האם ניו יורק תהיה העיר הראשונה שבה נוסעים יחוו תחבורה עירונית אווירית יומיומית – או שמימון ובטיחות יאיטו את המהלך עוד שנים רבות.